Dags för årets Berlinresa.

Söndag 29 april:
Eftermiddag: Air Berlin från Kastrup 17.50.
Kväll: Buss från Tegel till Unter den Linden. Checkade in på vårt hotell, Hotel Angleterre, Friedrichstrasse. Indisk mat på Mirchi på Oranienburger Strasse. Drink i hotelloungen ca 23.00.

Måndag 30 april:
Förmiddag: Frukost intogs på det anrika Café Einstein på Unter den Linden. Därefter fick det bli lite shopping i öst innan det var dags att ta oss till tunnelbanestationen Gesundbrunnen.
Eftermiddag: Från Gesundbrunnen på Bernauer strasse utgår Berlin Unterweltens guidade turer i bunkrar, skyddsrum och tunnlar. Denna gång följde vi med på en tur ner bland "Subways, Bunkers and The Cold War". Eftersom vi var lite för tidiga till turen hann vi med en lagom kyld öl på en uteservering strax intill. Eftermiddagen fortsatte genom att vi bytte från Hotel Angleterre till NH Hotel en bit längre norrut på Friedrichstrasse. Vi tog oss sedan till väst för att kolla i lite affärer.
Kväll: Shopping på Kurfürstendamm. Tillbaka på hotellet vid 20-tiden. Efter någon timme på hotellet åkte vi ut i öst till Bar KMA på Karl Marx Allée 36. Tillbaka vid 01-tiden.

Tisdag 1 maj:
Förmiddag: Frukost på Einstein på Unter den Linden igen. Vi tog sedan en promenad söderut med Anhalter Banhofs ruin som mål. Vi passerade under Brandenburger Tor innan vi svängde söderut mot Potsdamer Platz och vidare till ruinen. Vi sneddade sedan nordöst via Wilhelmstrasse innan vi var framme vid hotellet i korsningen Friedrichstrasse/Leipzigerstrasse.
Eftermiddag: Tunnelbana till Zoo Station varifrån Berlin Walks "Nest of Spies"-tur utgår. Under turen som går genom hela Berlin får man höra om det utbredda spionage som pågick under kalla kriget. Dock påbörjas turen med information om det "heta kriget", nämligen andra världskriget. Turen sträckte sig genom Berlin enligt följande:

Zoo Station --> buss till Tiergarten --> promenad till huset där bland andra Claus von Stauffenberg blev avrättad för inblandning i mordförsöket mot Hitler den 20 juli 1944 --> Huset där T4-programmet utfördes --> Potsdamer Platz och Leipziger Platz --> U-bahn till Nordbahnhof och de rester av muren som finns där. Guiden berättade om flyktförsöken genom tunnel 57. --> Bernauerstrasse, tunnel 29 --> Alexanderplatz -->Stransberger Platz och resterna av fundamentet av den fem meter höga Stalinstaty som stod längs Karl Marx Allée förut. Lite längre ner på gatan finns ett litet fik och museum där delar av statyn visas. --> Stasi.

Vi gick aldrig in i Stasibyggnaden och det museum som finns där, utan vi tog oss tillbaka till Mitte och satte oss och åt på en indisk restaurang innan vi slappade en stund på hotellet.

Kväll: Vid 20-tiden sjönk vi ner i hotellbarens mjuka fåtöljer någon timme innan vi gick ut på stan igen. Vi hamnade till slut vid Hackescher Höfe och restaurangen/baren Kula Karma och cocktailbaren Bellini Lounge.

Onsdag 2 maj:
Förmiddag: Frukost på Opel Café. Tog sedan en promenad via Unter den Linden till DDR-museet på Karl Liebknecht strasse.
Eftermiddag: Promenaden fortsatte till Hackescher Markt där vi åt lunch. Promenaden avslutades på Alexanderplatz varifrån vi tog U-bahn till stationen Stadtmitte som ligger strax intill Cafe Einstein på Friedrichstrasse. S-bahn till Schönefeld varifrån Easy Jet flög oss hem vid 19.55.

Galleri Lafayette på Friedrichstrasse i skymning

En av innergårdarna vid Hackecher Höfe. Jämför med bilden från forna Östberlin.

En kväll vid Hackecher Höfe.

Potsdamer Platz.

Fontänen på Alexanderplatz.

Resterna av vad som återstår av Anhalter Bahnhof; en gång Europas största järnvägsstation.

Gammal bil längs Karl Marx Allée.

Bundestag.

På det nyöppnade DDR-museet kan man sjunka ner i den typiskt inredda östlägenhetens soffa och zappa mellan gamla tvprogram.

Jag bläddrar i en nyinköpt bok medan vi väntar på indisk mat.

En fasad som bevarats med de kulhål den fick under slaget om Berlin.

Rester av muren, vid Nordbahnhof.

Jag och Ola.

Ola på Bar KMA, Karl Marx Allée.

Snart är hela Palast der Republik ett minne blott.

En svalkande fika på Café Einstein.