Som ett litet avbrott i vardagen tog
Ola och jag en tur till Berlin. Målet var att sitta på fik, kolla i
affärer, samt insupa lite historik från tiden mellan Hitler och
Honecker.
Torsdag 3
februari:
Efter tre hektiska timmar på jobbet mellan
klockan 07 och 10 tog jag ledigt under resten av dagen. Det var dags
att påbörja resan mot Berlin genom att först köra till Malmö för att
där träffa min kusin Ola. Väl framme packade vi in våra prylar i den
lilla Smarten som vi skulle köra med.
Vi rullade ut över Öresundsbron och lämnade så småningom Sverige
bakom oss. Tjugo mil senare stod bilen parkerad på båten till
Puttgarden och vi satt i restaurangen och åt och drack kaffe. Väl på
tysk mark ställde vi in gps:en på Scandic i Lübeck där vi skulle bo
under natten. Hotellet var ett gammalt Holiday Inn-hotell vilket man
tydligt kunde se på de för den amerikanska hotellkedjans
karakteristiska ljusslingor som följer takets konturer. Rummet var
av standardtyp; rent och snyggt. Vi slappade en stund på rummet
innan vi gick in mot stadens gamla stadskärna för att se oss
omkring, och leta upp någon trevlig pub. Vi passerade bland annat
några fina kyrkor och ett kvarter med riktigt gamla hus och smala
slingrande gränder. Slutligen hittade vi en pub som såg trevlig ut
där vi slank in för att, lite kalla och frusna efter promenaden i
februarikylan, beställa några stycken av pubens egenbryggda öl. Vi
satt där nog i några timmar innan promenaden fortsatte i riktning
mot hotellet. Hotellbaren blev vårt nästa mål för kvällen, innan det
var dags att tänka på följande dag.
Fredag 4
februari:
Morgonens första biltur gick till en stor
Porschehandlare i Hamburg. Ett stort läckert sortiment av lätt
begagnade bilar kunde beskådas, liksom givetvis helt nya bilar av
olika modell. Där var särskilt en bil som jag fastnade för; en svart
996 Carrera 2 med rena vackra linjer utan överdrivna vingar och
liknande. En kort koll i tillbehörsbutiken avslutade vårt besök.
Färden gick vidare mot Berlin och avbröts av två fikastopp längs
vägen. Med GPS:en inställd på Unter den Linden kryssade vi längs
folkfyllda gator genom Berlins förortskvartér. Det var en sliten
stad som tog emot oss, kanske inte med dess vackraste sida precis.
Berlin har de senaste åren varit Europas största byggarbetsplats.
Berlinarna gör allt för att staden ska återfå sin plats som en
spännande och attraktiv stad i mitten av Europa. Därför byggs det
hejdlöst överallt i city. Byggkranar finns i massor. Överallt
införlivas spännande arkitektur och nytänkande för att den forna
ruinstaden åter ska locka besökare. Vi hade bokat rum på Hotel Unter
den Linden som visade sig likna ett gammalt östtyskt lyxhotell (Jag
har vid senare tillfälle fått reda på att hotellet var ett av
Östberlins stora paradhotell. Den svenska ambassaden hyrde sig
tillfälligt in här 1972 då Sverige erkänt Östtyskland som nation.).
Smarten tog oss smidigt till vårt mål vid Unter den Linden, ca 200
meter öst om Brandenburger Tor; alltså i forna Östberlin. Hotellet hade vi bokat via Internet. Det var löjligt billigt med tanke på
dess läge, och faktiskt helt okej standard; 410:- per person och
natt (anm. hotellet revs sommaren '06). Vi gick in i ganska stor lobby, med stora fönster ut mot gatan
och det intilliggande torget, och fick rumsnyckeln. Långa smala öststats-korridorer ledde oss till vårt rum.
Strax intill låg
Friedrichstrasse, som en bit norrut leder till en centralstation,
och ett antal hundra meter söderut till korsningen vid Checkpoint
Charlie. En del av tiden som var kvar av dagen spenderade vi längs
denna gata, i affärer, i gallerior och på ett riktigt schysst fik;
Café Einstein. Ett coolt ställe med laidback stämning, perfekt för
att spendera någon timme genom titta på folk och snacka skit.
Att avsluta kvällen på
något genuint Berlinskt hak tycktes som en bra idé. Vi tog U-bahn
till en annan del av Berlin, på jakt efter en restaurang Ola besökt
för 10-12 år sedan. Vi hittade faktiskt stället efter lite letande
på gator som kändes en aning tveksamma att vistas på under natten.
Det visade sig att maten de serverade var begränsad till något
gammalt riktigt sopigt och antagligen oätligt kött av något slag.
Efter en öl från ställets egna bryggeri gick vi vidare i mörkret. Vi
kom in på en liten gata med ett antal kvarterskrogar. Vi valde ut en
och gick in. Det visade sig vara ett bra val. Maten var mycket god
och vällagad. Att man fick vänta en timme på maten gjorde inte så
mycket eftersom stället var så trevligt i övrigt. Väl tillbaka på
hotellet avslutades kvällen slutligen med ett besök i hotellbaren.
Lördag 5
februari:
Klockan 03... jag vaknar... Som förebyggande åtgärd hade jag med mig
öronproppar, såna där små gula av någon typ av skumgummi, som man
rullar ihop och trycker in för att slippa en massa oljud, som t ex
snarkningar. Dessa hade nu tydligen ramlat ut, och jag börjar
försöka hitta dom. Jag vill inte tända utan lyser med min
mobiltelefon. De måste ju ligga i närheten, på täcket eller kudden
eller så. Men nä, jag hittar dom inte. Jag kollar lite på golvet,
och en liten bit in under sängen hittar jag den ena. Jag ger upp
letandet och nöjer mig med en istället för två. Det hjälper väl lite
i alla fall tänker jag när jag rullar ihop den gula skumgummibiten
och trycker in den i örat. Sömnen smyger sig snabbt på, och jag
vaknar inte förrän mobilens alarm ringer vid 07.30-tiden. Det är med
stor fasa och förfäran jag lägger blicken på ovansidan av mitt
täcke. Där ligger två gula öronproppar och skiner i morgonsolens
strimmor som letar sig in genom gardinerna. VILKEN ÄR DÅ DEN TREDJE
JAG HAR I ÖRAT skriker jag för mig själv med skräck i blicken!? Snabbt sliter
jag ut den och inser att den antagligen suttit i en svettig och fet
östtysk tants smutsiga och äckliga öra. USCH!
Som tur är glömmer jag snabbt den feta tanten
och vi sticker ner och käkar frukost, en ganska stor och generöst
tilltagen buffé i en sal med säkert tusentals glödlampor i det
spegelklädda taket. Östtyskt så det skriker om det!
Med kameror går vi i flödande solsken mot Oburgstrasse, någon
kilometer nordost om hotellet. Vi har bokat en guidad promenad genom
Berlin, "The
Famous Insider Walk". Namnet låter
kanske inte så förtroendeingivande, men företaget har ett gott rykte
och ska ha duktiga guider. Vi är lite tidiga till mötesplatsen, så
vi sätter oss på ett intilliggande fik/pub som är inbyggt i en
gångtunnel under järnvägen. Natten som varit har inte riktigt släppt
taget om puben. Samtidigt som personalen städar och polerar
trägolvet med en stor maskin står två kraftigt berusade, antagligen
alkisar, och lutar sig mot ett bord. Den ena har kommit till "gam-nacke-stadiet"
och är helt okontaktbar när hans nästan lika "borta från
verkligheten"-kompis står och sluddrar något ohörbart till honom.
Som tur är slipper vi stå där så länge, för plötsligt ser vi att det
börjar strömma till folk utanför vid mötesplatsen. Det visar sig att
den grupp vi trodde skulle bestå av max tio personer växer till
säkert trettio, om det räcker. Guiderna tog betalt, och förklarade
hur turen var upplagd. När det var klart började vi gå mot första
stoppet för turen.
-
Bredvid
Pergamon-museet på floden Sprees södra strand, ligger den plats
där man tror de första bosättningarna för staden Berlin byggdes.
Guiden berättade och förklarade hur Berlin genom historien sedan
utvecklades och blev till den stad den är idag.
-
Längs Oranienburger
strasse ligger den nya synagogan. Den gamla förstördes delvis
under Kristallnatten 9-10 nov 1938 då Nazistregimen plundrade
och brände tusentals synagogor, kyrkogårdar, judiska hem och
affärer över hela Tyskland. Synagogan sattes i brand, men en
tysk polis hjälpte i hemlighet till att släcka branden.
Synagogan klarade sig hyfsat igenom Kristallnatten men
totalförstördes senare under de allierades bombräder över
Berlin. Efter kriget byggdes delar av synagogan upp igen trots
att den judiska församlingen nu bara bestod av ca 200 personer.
Vi stannade till ett tag och fick förklarat hur den judiska
befolkningen levde, och nu lever i Berlin.
-
Vi gick vidare
längs Oranienburger strasse i gamla Östberlin för att titta på
Tacheles Kunsthaus. Det är en av de oberäkneliga fickor som
finns här och var i Berlin - en ockuperad rivningskåk med
intensiv konstnärlig verksamhet. Innan kriget var detta en stor
butiksbyggnad.
-
Nästa stopp var
utanför Metropoltheater Distel. Här förklarade guiden hur man
renoverade och byggde upp husen i Östberlin efter kriget. Man
använde en byggnadsteknik som var billig och som innebar att man
snabbt kunde bygga upp nya hus. Vi fick även veta att ser man
en spårvagn i Berlin så vet man att man är på östsidan eftersom
det bara var här som det fanns spårvagnar. Ett sätt att
ytterligare orientera sig är att titta hur trafikljusgubbarna
vid övergångställena ser ut. De skiljer sig åt mellan öst och
väst. Den västtyska gågubben är strömlinjeformad, stiliserad och
tjänar sitt syfte; att visa folk när de kan gå över gatan. Den
östtyska varianten är däremot för ovanlighetens skull mer
fantasirik. Den föreställer en herre i kostym och hatt som med
bestämt sätt stegade framåt. Han har en rundbrättad hatt och
sträcker farbroderligt ut armarna som för att välkomna folk till
att stå kvar. Och det gjorde de på östtiden; men ännu idag står
folk i östra Tyskland mycket oftare än sina bröder i väst kvar
vid rött ljus, även om det inte finns några bilar i närheten.
-
Vi fortsätter
söderut längs Friedrichstrasse och går över Wiedendammbron;
svänger höger efter bron och går mot Reichtag. Gående längs
floden Spree där muren en gång gick blickar jag bort över de nya
stora byggnader som ingår i det nya moderna Berlin. Vi stannar
till bakom själva Reichtag-byggnaden, på Friedrich Ebert Platz.
Innan 1989 gick Berlinmuren här, mitt över torget. En slinga med
gatsten slingrar sig genom hela Berlin och märker ut precis var
muren en gång stod.
-
Brandenburger Tor
ligger ca 100 meter längre söderut. Guiden berättar historien
kring området och hur det utvecklas för att inrymma många av
världens länders ambassader.
-
Mellan
Brandenburger Tor och platsen för Hitlers bunker vid Voss
strasse ligger det nya Förintelsemonumentet. Det var inte
riktigt färdigbyggt när vi var där; man kunde gå upp på en liten
läktare för att överblicka området. Under förarbetet med att
bereda marken för monumentet stötte man på en gammal bunker.
Denna ligger en bit från führer- och fahrerbunkern (Hitlers
bunker och SS fordonsbunker). Det visade sig vara Goebbels
bunker som ligger mellan führerbunkern och Pariser Platz.
-
Längs Voss strasse låg innan andra
världskriget den stora regeringsbyggnaden,
det gamla (tom -38) och nya (from -39) Reichkanslei. I detta område
och längs Wilhelmstrasse låg de flesta regerings- och
ministeriebyggnader. Den enda byggnad som fortfarande står kvar
nu för tiden är Voss strasse 33.
Här låg det tyska "Reichs Railway Company" innan kriget. Länken www.neue-reichskanzlei.de
presenterar området förr och nu mycket detaljerat och utförligt.
På regeringskansliets baksida (strax norr om Voss strasse) fanns
en av ingångarna
till bunkern där Hitler begick självmord 1945. På platsen där
Adolf och Eva Hitlers, paret Goebbels och deras barns kroppar
brändes finns nu en oansenlig parkeringsplats.
Många meter under markytan ligger resterna av führerbunkern som
demolerats i omgångar. 1945 stod bunkern öppen och var en
populär attraktion för allierade soldater; även Sir Winston
Churchill var där under ett Berlinbesök. Detta gillades inte av
Sovjet som såg till att stänga området och förberedde bunkern
för sprängning. 1947 gjordes den första sprängningen. Den
lyckades inte pga bunkerns mkt tjocka väggar och tak. 1959
gjorde man ett nytt försök som även detta misslyckades. När
muren byggdes två år senare hamnade bunkern i "no mans land";
den ökända death strip. 1988 började bostäder byggas åt
prominenta kommunistpartimedlemmar just här. Man kom då åt den
gamla bunkern igen. En bunkerentusiast som numera arbetar bl a
som guide i området snodde åt sig en byggnadsoverall och smög
sig ner med en gömd kamera i resterna av bunkern. Året därpå då
muren föll fick han möjlighet att undersöka hela området
närmare. Han fann ett myller av gångar och tunnlar, vissa som
ledde till de forna regeringsbyggnadernas källare. I detta
område men inte direkt ovanpå bunkrarna står nu stora trista lägenhetshus
av "öststats-snitt" byggda på 80-talet.
-
Vi fortsatte
söderut och stannade till vid Görings
Luftwaffe-ministeriebyggnad som nu inhyser finans-ministeriet.
Detta är den enda tredje riket-byggnad som idag finns kvar.
Arkitekten och senare rustningsministern Albert Speer ritade och
uppförde komplexet, som står kvar i originalskick.
-
Vid Niederkirchnerstrasse finns en ganska
stor bit av muren
kvar. Den står precis intill Topographie des Terrors som är en
utomhus-utställning om Förintelsen. Vi stannade till och tog
några bilder av muren. Vi hade nu gått runt i några timmar och
de var riktigt riktigt kallt. Som tur var visade det sig att vi
en kort stund senare fick värma oss under en fikapaus.
-
Österut, några hundra meter pausade vi på
Schlotsky's, ett fik som ligger strax intill Checkpoint Charlie.
Ola och jag satte oss vid ett stort fönster
där solen sken in och värmde upp de två frusna svenskarna.
Checkpoint Charlie var de allierades gränspostering och låg i
den amerikanska sektorn i Västberlin vid den tiden då muren
fortfarande fanns kvar. Strax intill, på andra sidan gränsen,
fanns den östtyska gränsposteringen. Kontrollpunkten befann sig
på Friedrichstraße i Berlin-Mitte och endast anställda vid de
allierades militärorganisationer eller deras ambassader,
icke-tyska utlänningar samt medarbetare vid den varaktiga
representationen för Förbundsrepubuliken Tyskland och
DDR-funktionärer fick passera den. Beteckningen "Charlie"
härstammar från NATO-alfabetet och står för alfabetets tredje
bokstav. Checkpoint Alpha var gränsövergången på autobahn vid
staden Helmstedt, Checkpont Bravo var autobahnövergången
Dreilinden strax utanför Berlin. När DDR-ledningen försökte
inskränka de allierade västmakternas rättigheter stod i oktober
1961 sovjetiska och amerikanska tanks med skarp ammunition
mittemot varandra vid Checkpoint Charlie. Kontrollpunkten var
skådeplats för ett antal uppseendeväckande flyktförsökt från det
dåvarande Östberlin. Mycket tragisk var DDR-flyktingen Peter
Fechters död. Tillsammans med sin kamrat Helmut Kulbeik försökte
han den 17 augusti 1962 att klättra över muren i
kontrollpunktens omedelbara närhet. Kulbeiks flyktförsök
lyckades men Fechter träffades av skott som avlossades emot
honom. Inför ögonen på civila åskådare från väst, amerikanska
soldater och östtyska gränsvakter förblödde han på den delen av
gränsbefästningarna som kallades för dödsremsan. Idag är sig
inte mycket likt vid Checkpoint Charlie, nya hus har byggts och
av den östtyska gränsposteringen syns inga spår. En
rekonstruktion av en äldre Checkpoint Charlie-byggnad, några
skyltar och markeringar i gatan finns där dock. I ett hus precis
intill ligger muséet Haus am Checkpoint Charlie.
-
När fikapausen var
över fortsatte vi nordost; passerade vi Gendarmenmarkt och var
till slut framme vid Bebelplatz. På denna plats, den 10 maj
1933, på order av tredje rikets propagandaminister brände
studenter från Humboldtuniversitetet tvärs över paradgatan, som
är Unter den Linden, tjugotusen böcker av hundra tyska och
icke-tyska författare. Böckerna hämtades från Alte Bibliothek
men också från universitetsbiblioteket vid sidan om
universitetet. ett stort bokbål där misshagliga författares,
såsom Thomas Mann, Kurt Tucholsky och Stefan Zweig, verk
brändes.
-
En bit längre
österut stannade vi vid vår sista hållplats för guidningen,
utanför Berliner Dom, Altes Museum, och Palast der Republik. För
inte så länge sedan var Palast der Republik en av Europas
modernaste byggnader och DDR:s stolthet. En hightechskapelse
mitt i centrala Berlin, vid Alexanderplatz, med säte för den
östtyska riksdagen. Men byggnaden var på samma gång ett
kulturhus för folket. Mindre än ett år efter murens fall 1989
upptäcktes höga mängder asbest och Palast der Republik stängdes
omedelbart. Många har velat behålla detta jättehus, som ett
minnesmärke över en svunnen tid, men det finns ett starkt
politiskt motstånd. Staden Berlins senat har beslutat att Palast
der republik så småningom ska rivas. Men, vid vårt besök stod
byggnaden alltså fortfarande kvar.
Guidningen som varat "en hel dag" var mycket intressant och lärorik.
Vi var vid detta laget genomfrusna och gick därför raka vägen till
hotellet. Vi stannade där någon timme och tinade upp en aning innan
vi stack ner till en Boss-butik som ligger hundra meter från
hotellet. Ola köpte en orange jacka, jäkligt snygg. Det var matdags
igen och jag hade läst någonstans att det skulle finnas några bra
matställen kring centralen som låg en bit bort. Vi gick dit. Kvällen
avslutades på Oranienburger Strasse, på ett ställe med stora mjuka
fåtöljer och goda starka drinkar. Utanför stod en container och
brann. Några prostituerade trippade upp och ner längs gatan.
Söndag 6
februari:
Denna dag skulle vi åka hem till Sverige igen,
men förmiddagen skulle ägnas åt Östberlin bland annat. Man behöver
inte komma långt över gränsen för att möta typisk
öststatsarkitektur; stora grå lägenhetshus, breda flerfiliga vägar,
stora torg: alla tomma på liv. Visserligen var vi där en söndags
förmiddag. Kanske var det därför det var så folktomt. Men de stora
husen med flera hundra lägenheter såg ut att stå tomma, att ha
somnat in i en djup sömn. På ett av dem fanns en mycket stor
reklamskylt för bilmärket Tatra högst upp vid taket; en relik från
det forna öst. Vi körde inte någon längre sträcka österut, men några
kilometer blev det i alla fall. Efter en stund vände vi tillbaka och
körde till Wilhelmstrasse där vi parkerade Smarten. Det var väldigt
kallt ute, så vi klev in på Starbucks vid Brandenburger Tor och
beställde varsin stor Latte. Vi satte oss vid det stora fönstret som
vetter mot torget. Att sitta en söndagsförmiddag i Berlin och dricka
en varm Latte när det är bitande kallt ute var inte fel. Det var
ganska folktomt ute, men en del turister började strömma till under
den stund vi satt där.
Vi
körde via Stauffenberg strasse ner mot Kurfürstendamm efter en runda
runt Potzdamer Platz. Vi stannade till vid Kaiser-Wilhelm
Gedächniskirche och tog några bilder innan bilen parkerades och vi
gick en runda. Alla affärer var stängda eftersom det var söndag.
Detta visste vi inte om, så vi fick helt enkelt sätta oss på ett fik
till i stället. Det började nu bli dags för att dra oss hemåt, och
vi satte sikte på Puttgarden och färjan till Danmark. Det blev en
sträckkörning tills vi var framme vid båten. Vi nådde Malmö på
kvällen och jag fortsatte norrut till Växjö. Den lilla helgtrippen
till Berlin gav mersmak, och vi bestämde att ytterligare en tur till
den mycket intressanta staden skulle ske igen inom en inte alltför
lång framtid.
|
|
|
|
Överfarten Rödby - Puttgarden.
|
|
|
|
Raffay Porsche i Hamburg.
|
|
|
|
Vy från det numera rivna Hotel Unter Den Linden.
|
|
|
|
Regeringskvarteren kring Wilhelmstrasse och Vosstrasse 1933-38.
Notera röd markering för platsen för Führerbunkern samt Vosstrasse 33, det idag enda kvarvarande huset i detta kvarter. |
|
|
|
Regeringskvarteren kring Wilhelmstrasse och Vosstrasse efter 1938.
Notera röd markering för platsen för Führerbunkern samt Vosstrasse 33, det idag enda kvarvarande huset i detta kvarter. |
|
|
|
Det nya rikskansliet på Vosstrasse som stod klart 1939.
|
|
|
|
Det nya rikskansliet. Bild från 1945.
|
|
|
|
Vosstrasse idag. Inte ett spår av den gamla bebyggelsen, förutom huset bakom min rygg, nr 33.
|
|
|
|
Vosstrasse 33 under 30-40-talet.
|
|
|
|
Inne på gården bakom det nya rikskansliet. Det kvadratiska betongblocket i mitten ärnödutgången från bunkerkomplexet som ligger under jord.
Utanför betongblocket ligger platsen där Hitlers och Brauns kroppar brändes av sovjetiska soldater 1945. Tornet mitt i bild är en kombinerad vaktkur och ventilationstrumma. |
|
|
|
Samma vy 1945.
|
|
|
|
En av de sista bilder som finns av Hitler.
|
|
|
|
Platsen för Führerbunkern idag.
|
|
|
|
Rester av Berlinmuren.
|
|
|
|
En värmande fika.
|
|
|
|