Sista utmaningen i Klassikerhalvan som Elin och hennes två kompisar Petra och Anna kämpat för i ett år, gick av stapeln i och med Vansbrosimningen den 9 juni. När de väl flutit i mål körde vi vidare till Sälen och Ski Lodge i Lindvallen där vi bodde i två nätter innan Elin och jag körde vidare mot Norge.

Fredag 9 juli:
Det var en härligt sommarkväll när vi sakta rullade in i Sälen by. Det var första gången vi besökte denna del av Sverige under sommaren. I min barndom var jag med min familj uppe i Sälenfjällen varje vinter för att åka skidor. Jag har många gånger funderat på hur det ser ut på sommaren men det är först nu som det blivit av att ta reda på det. Vägen från byn upp mot fjället har dragits om sedan dess, och den lilla lanthandeln som låg i korsningen där vägen på 70-80-talen svängde upp mot fjället, har slagit igen. Jag känner inte riktigt igen byggnaden, kanske har den byggts om sedan dess. Men bensinmacken bredvid ligger kvar. När jag var liten fanns det i lanthandeln långa hyllor med roliga saker, och det såldes förstås en hel del kläder och hantverk. Men ett av de stora skåpen var särskilt spännande, där fanns nämligen fyrverkerier som blivit över sedan nyår. Hade man tur fick man köpa något. Tidigare stod ett monument över alla segrare i Vasaloppet mitt emot lanthandeln, men det är borta. Antagligen har det flyttats till en annan plats i byn där mer trafik numera flyter förbi.

Jag tar några bilder innan vi vänder tillbaka och svänger in på den breda tvåfiliga vägen uppför fjället. Coopern får jobba ordentligt eftersom det är ganska kraftig lutning. Backarna och liftarna i Lindvallen börjar kunna skönjas när vi nästan nått upp till ett flackare parti av vägen. Det har helt klart exploaterats en hel del här på 25 år. Vi hittar fram till Ski Lodge där vi ska bo i två dygn tillsammans med simningens-kompisarna och deras dotter. Ski Lodge är ett vildmarksinspirerat rustikt hotell, med inte så lite The Shining-känsla. Det är tyst och stilla, helt tomt på folk. Ett fulldukat bord med mat och vin möter oss när vi stiger in i den lilla lägenheten. Våra kompisar vilka också simmade i Vansbro under förmiddagen hann fram före oss och har fixat med maten. Härligt! Fönstren är öppna och sommarvarma vindar blåser in. Vi har utsikt över backarna.

Efter maten går vi en runda genom Lindvallen och sätter oss sedan och slöar och dricker vin i den stora loungen på hotellet, vilken vi har helt för oss själva. Semester!

Lördag 10 juli:
Efter en god frukost åker vi en runda och ser oss omkring. Jag är nyfiken på hur det ser ut vid de stugor jag tidigare bott, och de skidområden jag åkt som liten. Vid Hundfjället vänder vi tillbaka och kör till Högfjällshotellet där vi parkerar vid porten till Kungsleden. Vi ska ta en kort vandring på 4,5 km upp till Östfjällsstugan. Till stugan åkte mina föräldrar ofta längdskidor, men jag följde aldrig med eftersom jag var för liten. Det skulle bli kul att se hur stugan och omgivningarna på fjället såg ut. Vandringen var väldigt enkel eftersom det var en fin gångbana uppför fjället. Väl upp på högsta punkten gick det lite nedför tills vi kom fram till Östfjällstugan som ligger inne bland snåren intill en liten fjällsjö. Det blev en kort fika innan vi vände tillbaka.

Tillbaka i Lindvallen åt vi lunch innan vi tog stolliften upp till fiket uppe på toppen. Som tur var var det öppet så vi kunde få lite våfflor och kaffe innan vi tog oss ner igen. Solen började titta fram och det blev riktigt varmt när vi sedan satte oss intill väggen på Ski Lodge och njöt av ledigheten. Kvällen avnjöts sedan i loungen tillsammans med en flaska Thomas Hyland, och med en mumsig thaigryta som vi tillagade i lägenheten.

Söndag 11 juli:
Denna dag var det dags för Johans Vansbrosimning. Därför styrde de tre söderut efter frukost och snabbstädning av lägenheten, och Elin och jag styrde nordväst mot norska gränsen som vi någon timme senare passerade.

Sälenfjällen visar två olika ansikten sommar och vinter, men visst känner man igen sig trots avsaknad av massor av snö och människor. Förhoppningsvis dröjer det inte så länge till nästa gång det blir en kaffe i solen utanför Ski Lodge, men då kanske i en vitare tid.

Här går det 87e Vasaloppet av stapeln till vintern.

God mat och vin på fredagskvällen i lägenheten på Ski Lodge.

Skidstuga i Lindvallen.

Loungen på Ski Lodge hade kraftig The Shining-känsla under sommarsäsongen.

Mysig entré på Ski Lodge.

Vid starten för en 9 km vandring till Östfjällsstugan. Är även startpunkt för södra delen av Kungsleden.

Ja dit ska vi.

Östfjällsstugans gästbok fylls i.

Fika innan vi vandrade tillbaka till Högfjällshotellets parkering.

Någon typ av dunväxt.

Hundfjället på avstånd.

På väg tillbaka från Östfjällsstugan.

Downhill är dragplåstret i Lindvallen under sommarsäsongen.

Full fart.

Hmm... man brukar sitta i liften på väg uppåt.

Trollsk stuga.

Thomas Hyland, Johan och jag.

Johan och Elin på soldäck.

Ski Lodge.

Sommar i skidbacken.

Sommar i skidliften.

Lämnar Sälen för denna gång; mot Norge.